Uchwała reklamowa przyjęta przez starachowickich radnych jest odpowiedzią na rosnący problem związany z zaśmiecaniem przestrzeni miejskiej chaotycznie rozmieszczonymi banerami reklamowymi. O wchodzących w życie przepisach starachowickich przedsiębiorców informowali pracownicy Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego i strażnicy miejscy.
W listopadzie i grudniu 2020 r. prowadziliśmy kampanię informacyjną w zakresie uchwały reklamowej. Właściciele reklam zostali poinformowani o konieczności dostosowania do obowiązujących przepisów lub usunięcia reklam, znajdujących się w przestrzeni publicznej. Widać już efekty przeprowadzonej kampanii informacyjnej, część reklam została usunięta lub dostosowana do zapisów uchwały – informuje Karol Zawłocki z Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego.
Zależy nam, aby reklamy, które są mocno zniszczone i przestały spełniać swoją funkcję zniknęły z terenu miasta, a te które będą się pojawiać zostały umieszczone w miejscach do tego przeznaczonych, były estetyczne, wykonane z materiałów trwałych i zgodnie z wymogami określonymi w projekcie uchwały. Przestrzeń publiczna jest szpecona przez reklamy nieestetyczne, niedostosowane gabarytami do otoczenia, stylu i kolorystyki budynków. Są one nacechowane przypadkowością, brakiem estetyki i niejasnością. Wszystko to skutkuje chaosem i niską jakością przestrzeni miejskiej. Uchwała ta jest realnym narzędziem do kształtowania estetyki przestrzeni publicznej oraz wpłynie na wizerunek miasta – powiedział Prezydent Miasta Marek Materek -
Co mówi prawo lokalne:
Miasto podzielone zostało na dwie strefy: strefę A, w której znajdują się:
- Rynek wraz z przyległymi ulicami,
- Szlakowisko i Park Miejski,
- teren wokół zbiorników wodnych „Lubianka” i „Pasternik”,
- tereny Wielkiego Pieca,
- tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica;
oraz strefę B – pozostałą część miasta.
Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu „menu” bądź typu „potykacze” (tzw koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej - informuje Gmina Starachowice.
W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.:
- ogrodzeniach,
- terenach cmentarzy,
- mostach i wiaduktach,
- drzewach i w zasięgu ich koron,
- budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy
Jakie kary grożą za nie przestrzeganie nowej uchwały?
Po 6 stycznia 2021 r. reklamy niezgodne z zapisami uchwały podlegają karze pieniężnej, nałożonej w drodze decyzji administracyjnej. Wysokość stawek została określona w art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i wynosi odpowiednio 2,70 zł dziennie części stałej oraz 0,24 zł dziennie od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Nie wszyscy zgadzają się z zapisami nowej uchwały krajobrazowej w Starachowicach. Pismo w tej sprawie wystosowała starachowicka Konfederacja argumentując, że zapisy uchwały mogą być niezgodne z artykułem 64 Konstytucji RP.
A co Wy myślicie o nowej uchwale krajobrazowej w Starachowicach? Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]