Pierwszym dzieckiem starachowickiej fabryki jest właśnie Star 20, który dziś - 15 grudnia - świętuje swoje 75 urodziny. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w 1948 roku. Miał on 6-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 4,188 dm3 umieszczony wzdłużnie, nad osią przednią który osiągał maksymalną moc 62,5 kW przy 2800 obr/min. Wał korbowy podparto na czterech łożyskach ślizgowych, a panewki były wylane stopem cynowym. Za starachowicki pojazd zespół konstruktorów otrzymał w 1950 roku Państwową Nagrodę Naukową.
To ważna dla starachowiczan, mieszkańców regionu świętokrzyskiego i dla wszystkich Polaków rocznica - mówi dyrektor starachowickiego Ekomuzeum Paweł Kołodziejski. Ponieważ właśnie wówczas, czyli 75 lat temu rozpoczęto produkcję pierwszego polskiego samochodu ciężarowego. Był to pierwszy samochód polskiej konstrukcji, produkowany seryjnie - dodaje dyrektor .
Produkcja auta trwała do 1957 roku; wyprodukowano łącznie około 50 tysięcy egzemplarzy, pośród których znalazły się między innymi wersje skrzyniowe, ciągnik siodłowy o oznaczeniu C60, model wyładowczy W14, żuraw samochodowy, a także wersje strażackie czy z zabudową autobusową. Na bazie Stara 20 powstały prototypy autobusów Star Jot 55, N50, N51 i pochodny od nich model N52; bezpośrednim następcą „20” był model Star 21, będący ulepszoną wersją modelu 20.
Polub nasz fanpage ESKA Starachowice News na Facebooku! Znajdziesz tam najświeższe informacje z Twojego miasta i okolicy