Spis treści
- 1 listopada do systemu e-TOLL zostaną dołączone nowe odcinki dróg płatnych.
- Za które drogi trzeba będzie płacić od 1 listopada 2024?
- Więcej płatnych odcinków w Polsce. Zmiany od 1 listopada
- Komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka
- Jak wnieść opłatę w systemie e-TOLL?
1 listopada do systemu e-TOLL zostaną dołączone nowe odcinki dróg płatnych.
Od 1 listopada rozszerzeniu ulegnie sieć płatnych odcinków dróg w Polsce. O nowych, płatnych odcinkach dróg, kierowcy dowiedzą się ze znaków rozmieszczonych w ciągu rozszerzonej sieci dróg płatnych. W szczególności na nowe znaki powinni zwrócić uwagę użytkownicy lokalnych dróg, po których do tej pory poruszali się bezpłatnie.
Za które drogi trzeba będzie płacić od 1 listopada 2024?
- autostradę A1 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalskich Południe – węzeł Pyrzowice;
- autostradę A2 na odcinku węzeł Lubelska – Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W);
- drogę ekspresową S7 m.in na odcinkach: węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko-Kamienna Południe, węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ, węzeł Jędrzejów Wschód – węzeł Wodzisław, węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Przewóz
Płatne odcinki pojawią się również na drogach ekspresowych: S1, S2, S3, S5, S6, S8, S10, S11, S12, S16, S17 i S19. Opłata jest oparta na zasadach „korzystający płaci” oraz „zanieczyszczający płaci” – stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin.
Więcej płatnych odcinków w Polsce. Zmiany od 1 listopada
Długość nowych odcinków dróg do objęcia opłatą to ok. 1,6 tys. km. Obecnie opłaty są pobierane na ok. 3,6 tys. km dróg krajowych wszystkich kategorii. Po rozszerzeniu sieci będziemy mieć więc w Polsce ponad 5 tys. km dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną.
Użytkownicy systemu, aby wnieść opłatę za przejazd, muszą dokonać rejestracji w systemie, np. poprzez Internetowe Konto Klienta (IKK). Informacje o tym, jak zarejestrować się w systemie e-TOLL znajdują się na www.etoll.gov.pl W przypadku braku opłaty, użytkownik zostanie ukarany mandatem lub otrzyma karę administracyjną.
Komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka
Do rozszerzenia sieci dróg płatnych zobowiązał się poprzedni rząd. Działanie zostało zaplanowane i zgłoszone jako jedno z tych, które Polska zamierza podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy – reforma E2.1. Zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.
Do tego działania zobowiązali się nasi poprzednicy w ramach realizacji kamienia milowego KPO. Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą elektroniczną. Sieć nie była rozszerzana od 2017 r., a od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych – autostrad i dróg ekspresowych. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak
Jak wnieść opłatę w systemie e-TOLL?
System e-TOLL działa w oparciu o nowoczesną technologię nawigacji satelitarnej (Global Navigation Satellite Systems - GNSS), która polega na przesyłaniu danych geolokalizacyjnych pojazdu do systemu w celu naliczenia opłaty elektronicznej. Przekazywanie danych jest możliwe dzięki urządzeniu lokalizacyjnemu, w które pojazd musi być wyposażony. Użytkownicy, aby wnieść opłatę za przejazd drogą płatną, wybierają spośród dostępnych narzędzi do wnoszenia opłat, urządzenie dostosowane najbardziej do ich potrzeb.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, System ETOLL