Historia Osinobus
Pierwszy "Osinobus" został zmontowany w jednym z wydziałów Kopalni Rud Żelaza „Osiny” na potrzeby transportu pracowników. Ponieważ na rynku brakowało podobnych pojazdów, konstrukcja spotkała się z dużym zainteresowaniem. Produkcja „Osinobusów” szybko stała się jedną z ważniejszych w przedsiębiorstwie przekształconym w Zakład Budowy Maszyn „Osiny” w Poraju. Było to wynikiem sukcesywnego zamykania kopalń rudy żelaza. W ZBM „Osiny” oprócz „Osinobusów” produkowano także na podwoziach samochodów ciężarowych uproszczone samochody strażackie jak również samochody taktyczne dla Milicji
Retro-Bus-Osinobus. W tym roku na dwóch trasach turystycznych
Odrestaurowane auto aktualnie dumnie prezentuje się w garażu starachowickiego Muzeum Przyrody i Techniki. Na wycieczkowe trasy miało wrócić już rok temu, ale jak tłumaczył nam dyrektor placówki "Nie udało się na czas dopiąć wszystkich formalności". W tym roku nie ma już przeszkód i Osinobus ma wrócić na ulice. W planach jest uruchomienie dwóch linii turystycznych:
- Trasa "Miasto Stara". Wzdłuż Ścieżki Stara: Starachowice
- Trasa "Żelazna Dolina". Wzdłuż postaszicowskiego ciągu hutniczego: Starachowice - Nietulisko
Zdjęcia kultowego Stara 28 Osinobusa
Każdy, kto zajmuje się zabytkowymi autami wie, że są one bardzo kapryśne i nie zawsze plany z nimi związane można od razu zrealizować. Istotnie "Osinobus" miał wrócić na trasy w 2024 roku, to się nie udało, wszystko przez konieczność wykonania dodatkowych prac konserwacyjnych i dokumentacyjnych. W zasadzie byliśmy gotowi na jesień, ale postanowiliśmy odłożyć "premierę" Osinobusa na wiosnę tego roku - powiedział nam Paweł Kołodziejski dyrektor muzeum.
Osinobus w starachowickim Muzeum Przyrody i Techniki
Muzeum Przyrody i Techniki pozyskało w 2021 roku, do swojej kolekcji Starów kolejny eksponat. Star 28 w kultowej już zabudowie do przewozu osób, zwany potocznie Osinobusem. Ten konkretny egzemplarz został wyprodukowany w roku 1988 a Muzeum zakupiło go od osoby prywatnej za 3,5 tys złotych. Osinobus przeszedł renowację i w tym roku wyruszy w trasę.
„Retro-Bus – Osinobus” będzie kursował na dwóch liniach „Miasto Stara” oraz Żelazna Dolina”. Będzie to kolejną atrakcją jaką szykuje Muzeum Przyrody i Techniki - dodaje dyrektor Kołodziejski
Osinobusy: Rys historyczny
Osinobusy były zabudowywane także na specjalne potrzeby. Dla Milicji Obywatelskiej powstawał tzw. samochód taktyczny MO, dziś znany z okresu stanu wojennego, bo najczęściej przewoził zomowców na akcje. Taki samochód nazywano „dyskoteką”, jeden z egzemplarzy pokazywany jest w muzeum. Z kolei zabudowa dla straży pożarnej określana była – ze względu na kształt – kanciakiem. W języku potocznym upowszechniła się nazwa „stonka”, ta jednak odnosi się do podobnej zabudowy na wcześniejszych modelach, czyli STAR-ze 20 i 21, którą wykonywał Jelcz.