Obwodnica Opatowa. Jakie jest zaawansowanie prac?
Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są w dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 70 procentach. Odcinki S74 z podbudową przekroczyły długość 5 kilometrów, a z warstwą wiążącą 4 kilometry. Na dwujezdniowej DK9 obie warstwy ułożone są na ponad 3 kilometrach. pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na 9 obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie.
Obwodnica Opatowa na zdjęciach z lotu ptaka
Na placu budowy gotowe są już konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy. Na potrzeby badań laboratoryjnych wykonane zostały pierwsze odcinki próbne ostatniej wierzchniej warstwy ścieralnej nawierzchni. Wykonawca przygotowuje się do kolejnego etapu robót. Zaawansowanie prac na obwodnicy Opatowa przekroczyło 75 procent.
Jeszcze bardziej, bo w około 85 procentach zaawansowana jest budowa łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Na całej jednojezdniowej trasie ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwa asfaltu wykonana została także na trzech wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odział w Kielcach.
Budowa obwodnicy Opatowa. Zmiany w organizacji ruchu
Zarówno obwodnica Opatowa jak i łącznik północny budowane są w przeważającej części w nowym śladzie, dlatego zmiany organizacji ruchu na istniejących trasach wprowadzane są na styku nowych i obecnych przebiegów DK9 i DK74.
Od 5 listopada zmieniła się organizacja ruchu na odcinku drogi krajowej nr 9 Ostrowiec Świętokrzyski – Opatów w związku z kolejnym etapem prac przy budowie obwodnicy Opatowa. Na początkowym odcinku inwestycji, w rejonie budowanego węzła, na obecnej DK9 na wysokości miejscowości Zochcinek wprowadzony został ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetną. Budowany węzeł skomunikuje w przyszłości istniejącą DK9 z jej nowym dwujezdniowym przebiegiem stanowiącym odcinek obwodnicy Opatowa, a także z łącznikiem północnym drogi krajowej nr 74 do obwodnicy. Zmiana organizacji ruchu pozwoli na kontynuację prac w obrębie węzła oraz przy budowie ronda, z którego zjeżdżać będziemy także na łącznik północny.
Obecnie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną obowiązuje także na DK74 w Adamowie w związku z budową ronda na włączeniu łącznika północnego do istniejącej DK74 i na DK9 w Okalinie w związku z budową ronda na włączeniu S74 czyli odcinka obwodnicy Opatowa do istniejącej DK9. Przywrócenie ruchu w obu kierunkach w tych dwóch miejscach planowane jest do połowy grudnia - dodaje GDDKiA.
Obwodnica Opatowa. Zakres prac
Około 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce - Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia? Nagrałeś interesujący materiał? Podziel się z nami, a my zapewnimy Ci anonimowość. Pisz [email protected] lub prześlij wiadomość Messengerem. Polub nasz fanpage ESKA Starachowice News na Facebooku! Znajdziesz tam najświeższe informacje z Twojego miasta i okolicy