Zgodnie z treścią przyjętej uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, został określony 12-to miesięczny termin na dostosowanie istniejących przed 6 stycznia 2020r. tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, w trakcie którego właściciele reklam mogli bez żadnych konsekwencji dostosować wyeksponowane tablice i urządzenia reklamowe do obowiązujących przepisów oraz usunąć reklamy, które nie spełniają zapisów uchwały reklamowej.
Dlatego też, funkcjonariusze Straży Miejskiej wspólnie z pracownikiem Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, rozpoczęli od dnia 30 listopada 2020r. kontrole terenów miasta celem przypomnienia właścicielom reklam o upływającym z dniem 6 stycznia 2021r. okresie dostosowania posiadanych reklam do wprowadzanych przepisów. W trakcie bieżącej realizacji tego zadania, przeprowadzono 328 kontroli, w trakcie których wydano 250 upomnień - informuje Waldemar Jakubowski komendant starachowickiej Straży Miejskiej.
W zdecydowanej większości, właściciele reklam dostosowali się do obowiązujących na terenie naszego miasta przepisów uchwały krajobrazowej, usuwając reklamy nie spełniające zapisów uchwały. Zgodnie z treścią Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, podmioty, które umieściły tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodnie z przepisami uchwały podlegają karze pieniężnej. Kara pieniężna jest wymierzana w drodze decyzji administracyjnej przez uprawniony organ.
Poza karą finansową uprawniony organ nałoży na właściciela tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego obowiązek dostosowania jej do zapisów uchwały lub jej usunięcia. Wysokość kar jest zależna od czasu, który upłynie od wszczęcia postępowania w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego albo ich usunięcia. Wysokość stawek naliczanych na właścicieli niezgodnych z zapisami uchwały urządzeń czy tablic reklamowych określa art. 19 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
W chwili obecnej prowadzone są 42 postępowania w związku z niezastosowaniem się do obowiązujących przepisów. Powyższe działania mają na celu uporządkowanie przestrzeni publicznej z reklam nieestetycznych czy zmniejszających bezpieczeństwo ruchu drogowego - dodaje Komendant Straży Miejskiej.
Co mówi prawo lokalne:
Miasto podzielone zostało na dwie strefy: strefę A, w której znajdują się:
- Rynek wraz z przyległymi ulicami,
- Szlakowisko i Park Miejski,
- teren wokół zbiorników wodnych „Lubianka” i „Pasternik”,
- tereny Wielkiego Pieca,
- tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica;
oraz strefę B – pozostałą część miasta.
Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu „menu” bądź typu „potykacze” (tzw koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej - informuje Gmina Starachowice.
W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.:
- ogrodzeniach,
- terenach cmentarzy,
- mostach i wiaduktach,
- drzewach i w zasięgu ich koron,
- budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]