Wykorzystanie najnowszych technologii informatycznych w urzędzie ma na celu szybszą realizację świadczonych usług i załatwianie spraw, a także sprawniejszą organizację pracy. Przez internet można dziś zapłacić podatek czy rozpocząć działalność gospodarczą ale Urząd Miejski w Starachowicach stawia sobie wyższe cele realizując projekt unijny pn.: „Zwiększenie dostępności e-usług dla miasta Starachowice”. Koszt tego przedsięwzięcia to ponad 15 mln zł. Starachowice jako autor najlepiej ocenionego projektu informatycznego, zdobyły pierwsze miejsce i najwyższe dofinansowanie unijne, które wynosi ponad 12 mln zł.
Chcemy, aby w kolejnych latach jak największa ilość usług świadczonych przez Urząd Miejski, Centrum Usług Społecznych (dawny MOPS) szkoły, przedszkola, Park Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji czy Centrum Usług Wspólnych była świadczona dla mieszkańców przez internet bez konieczności wychodzenia z domu – informuje Prezydent Miasta Marek Materek.
Projekt realizowany jest od 2018 roku. W tym czasie wykonano audyt systemów teleinformatycznych funkcjonujących w gminnych jednostkach organizacyjnych i w urzędzie. Wybudowano główną serwerownię czyli ośrodek przetwarzania danych, podstawowy i zapasowy. Jest to obiekt o powierzchni 112 m.kw. gwarantujący niezawodne i bezawaryjne działanie wszystkich systemów teleinformatycznych miasta.
Wybudowana przez gminę, miejska serwerownia to serce systemów informatycznych Urzędu Miejskiego i miejskich jednostek organizacyjnych – mówi prezydent - Koszt przebudowy obiektu i dostosowania go do potrzeb serwerowni to 4 mln zł. Odbywa się to w ramach dużego projektu unijnego dotyczącego e- usług dla miasta Starachowice. Na ten cel pozyskaliśmy ponad 12 mln zł środków europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego.
Jak mówi koordynator projektu Sebastian Krawczyk, kierownik referatu Obsługi Informatycznej Urzędu miejska serwerownia to podstawowy ośrodek przetwarzania danych.
Jeśli chodzi o klasę tego obiektu, to można powiedzieć, że jest to bardzo wysoko zaawansowany technologicznie projekt i niewiele tego typu jest realizowanych w województwie świętokrzyskim. Będą tu przechowywane najcenniejsze dane Gminy Starachowice. Zapewni on nie tylko składowanie ale i przetwarzanie oraz uruchamianie usług dla mieszkańców. Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa dla przechowywanych danych osobowych czy informacji dotyczących prowadzonych spraw, ponieważ są one dla nas czymś najważniejszym i muszą być w odpowiedni sposób chronione. Nowoczesne rozwiązania gwarantują funkcjonowanie obiektu podczas sytuacji kryzysowych, np. podczas długotrwałych awarii prądu.
W ramach projektu uruchomione zostaną trzy, kluczowe systemy teleinformatyczne. W obszarze oświaty, finansów miasta oraz telefonia cyfrowa.
Projekt zakłada także, wymianę we wszystkich placówkach gminnych, telefonii analogowej na cyfrową – informuje koordynator projektu. Jest to ważne w kontekście osób niepełnosprawnych, którym korzystanie z telefonów cyfrowych usprawni kontakt z urzędem. Czyli za pomocą telefonu, głosowo, np. tak jak w banku, za pomocą swojego konta, mieszkańcy będą mogli uzyskać potrzebne informacje, czy załatwić konkretną sprawę. Zastosowane standardy bezpieczeństwa zapewnią, że mieszkaniec za pośrednictwem swojego telefonu komórkowego będzie miał wgląd w swoją sprawę i mógł sprawdzić na jakim jest etapie, oraz jaki pracownik się tym zajmuje.
Realizacja projektu wiąże się również z wymianą komputerów, telefonów i sieci teleinformatycznych we wszystkich jednostkach. Planowany czas zakończenia projektu to koniec roku 2022.