Jest to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych w ostatnich latach w województwie świętokrzyskim – jej koszt to 136.940.820 złotych. Zadanie współfinansowane jest ze środków Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów na poziomie 96,6 mln złotych, reszta pieniędzy pochodzi z budżetu województwa – mówił podczas uroczystego podpisania umowy marszałek Andrzej Bętkowski.
Jak poinformował Jerzy Wrona, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, obwodnica będzie drogą główną ruchu przyspieszonego o szerokości 7 metrów z poboczami o całkowitej długości niespełna 3,5 km. Jej początek to wyjazd ze Starachowic w kierunku Tychowa, gdzie zostanie wybudowane 42-metrowe rondo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 744. Trasa będzie omijała miasto i tereny Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jednak zaplanowano z niej dwa specjalne zjazdy do SSE „Starachowice”. Dzięki temu ruch samochodów ciężarowych zostanie wyprowadzony z miasta a dostęp do Strefy będzie łatwiejszy. Koniec trasy to włącznie do drogi krajowej nr 42.
Nowa droga usprawni życie gospodarcze tej części regionu. W Starachowicach funkcjonuje Specjalna Strefa Ekonomiczna, która nadaje ton tej części regionu, co przenosi się na całe województwo. Województwo świętokrzyskie stało się udziałowcem planu odpowiedzialnego rozwoju Mateusza Morawieckiego poprzez pozyskanie rządowego wsparcia z rządowego programu Mosty dla Regionów w kwocie ponad 96 milionów złotych. Nie ukrywam, że z niecierpliwością czekałem na dzisiejszy dzień. Ogromnie się cieszę, że po wielu zabiegach pana marszałka a także radnych Sejmiku, którzy dołożyli kolejne kwoty z budżetu województwa, udało się to sfinalizować przedsięwzięcie – mówił poseł Krzysztof Lipiec.
Nad rzeką Kamienną i torami kolejowymi linii nr 25 relacji Łódź Kaliska – Dębica zostanie wybudowana 680-metrowa, trzynastoprzęsłowa estakada. Projekt obejmuje też m.in. połączenie ul. Strzelniczej (droga wewnętrzna) podzielonej nowobudowaną obwodnicą poprzez budowę dwóch zjazdów publicznych, budowę chodników, ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów, miejsca obsługi podróżnych czyli tzw. MOP, a także budowę płotków naprowadzających, ekranów akustycznych, kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi i oświetlenia wraz z przebudową sieci elektroenergetycznych.
Polecany artykuł:
Prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” Marcin Perz podkreślał, że rozwój północnej części województwa w znacznym stopniu uzależniony jest od stanu sieci dróg.
Myśląc o pozyskiwaniu nowych inwestorów, musimy oferować im jak najlepsze warunki logistyczne do dystrybucji produkowanych towarów. Do tej pory Starachowice ze względu na funkcjonującą tam Specjalną Strefę Ekonomiczną były atrakcyjne dla inwestorów, ponieważ mogli oni liczyć na wsparcie w postaci zwolnień podatkowych, natomiast teraz staną się miastem o zupełnie innym znaczeniu. Obwodnica wyprowadzi całkowicie ruch ciężkich samochodów z miasta, co spowoduje, że Starachowice zwiększą swoją atrakcyjność inwestycyjną, ale też mieszkańcy Starachowic i mieszkańcy innych miejscowości tam pracujący będą mieli łatwiejszy dojazd. To z kolei otworzy możliwość rozwoju dużych firm, które zlokalizowane są w Starachowicach – mówił Marcin Perz.
Przypomnijmy początkowo obwodnicę Starachowic tak jak obwodnicę Wąchocka i Parszowa miała budować firma STRABAG. Po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich (ŚZDW) w Kielcach musiał jeszcze raz podejść do wyboru wykonawcy.
Polub nasz fanpage ESKA Starachowice News na Facebooku! Znajdziesz tam najświeższe informacje z Twojego miasta i okolicy