Nowa droga ekspresowa połączy dwa województwa. Jest decyzja środowiskowa

2025-10-09 8:35

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka drogi ekspresowej S74 Opatów – Nisko. To kluczowy krok przybliżający realizację tej ważnej inwestycji, mającej na celu połączenie komunikacyjne dwóch województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Obwodnica Opatowa

i

Autor: GDDKiA/ Materiały prasowe

Droga ekspresowa S74 połączy dwa województwa. Długość i Przebieg Trasy

Całkowita długość planowanego odcinka Opatów – Nisko to około 73 km. Trasa przebiegać będzie przez teren dwóch województw, obejmując łącznie jedenaście gmin:

  • Województwo świętokrzyskie (niemal 29 km): Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec.
  • Województwo podkarpackie (ponad 44 km): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.

Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z dostępnością realizowaną poprzez węzły komunikacyjne.

Droga ekspresowa Opatów - Nisko. Korzyści z Inwestycji

Nowa droga ekspresowa ma za zadanie wyprowadzić ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Głównymi korzyściami dla regionu będą:

  • Poprawa Bezpieczeństwa: Odciążenie miejskich układów komunikacyjnych.
  • Lepszy Komfort Podróży: Zapewnienie szybkiego i komfortowego przejazdu.
  • Optymalne Połączenie: S74 docelowo stworzy najkrótsze połączenie z centrum Polski na Podkarpacie, rozpoczynając się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie (gdzie połączy się z A1 i S8).
Droga ekspresowa połączy dwa województwa

i

Autor: GDDKiA/ Materiały prasowe

Decyzja środowiskowa dla drogi S74, Opatów - Nisko

Decyzja środowiskowa dla S74, która przebiega przez teren dwóch województw, została wydana przez RDOŚ w Rzeszowie, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach. Decyzja, na potrzeby której m.in. opracowywany jest raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, zdrowie i życie ludzi, roślinności, zwierząt czy krajobrazu, zatwierdza przebieg planowanej drogi, a także rozwiązania ograniczające jej negatywny wpływ na środowisko. Określa m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, jak również zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. Bez tej decyzji nie możemy przejść do kolejnych etapów realizacji drogi. Dzięki uzyskaniu DŚU możliwe jest rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowania tej inwestycji, czyli opracowania elementów koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym - informuje GDDKiA.

Kontynuacja Prac Przygotowawczych

Prace przygotowawcze dla S74 rozpoczęły się już w latach 2010–2011, obejmując Studium Korytarzowe, a następnie, po zatwierdzeniu Programu Inwestycji w 2018 r., Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. W trakcie tych prac zorganizowano spotkania informacyjne ze społeczeństwem w każdej z gmin, a technicznie i ekonomicznie uzasadnione wnioski wprowadzono do dokumentacji. Obecnie, odcinek S74 na terenie województwa łódzkiego jest w przygotowaniu, natomiast dalsza część w województwie świętokrzyskim do Opatowa jest już w realizacji.

Obwodnica Opatowa. Zdjęcia

Starachowice Radio ESKA Google News