Starachowice starały się o budowę obwodnicy od wielu lat, ale dopiero rządowy projekt Funduszu Dróg Samorządowych, w którym mieści się program „Mosty dla regionów”, pozwolił na realizację zamierzeń. Ruch zostanie wyprowadzony z miasta, zwiększona będzie dostępność transportowa oraz zapewnione większe bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg. Ważnym elementem planowanej obwodnicy jest poprawa dojazdu do Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Starachowicach. Przewidywany koszt całej inwestycji, wraz z wykupem gruntów, to ponad 100 mln zł.
W ubiegłym roku marszałek Andrzej Bętkowski złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji do rządowego programu “Mosty dla Regionów”. I oto stała się rzecz niesłychana: na prośbę pana marszałka odbyła się moja osobista interwencja u pana premiera Mateusza Morawieckiego i w bardzo krótkim czasie zapadła niezwykle pozytywna decyzja, iż zachodnia obwodnica Starachowic będzie dofinansowana w 80% w ramach projektu Funduszu Dróg Samorządowych. To maksymalne możliwe dofinansowanie w ramach tego projektu – powiedział dziś podczas spotkania w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim poseł Krzysztof Lipiec.
Bardzo się cieszę, że rządowe deklaracje przynoszą realne decyzje i efekty. Inwestycja planowana jest do realizacji w 2 etapach. Pierwszy z nich to rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 744 na istniejącej trasie, na odcinku około 6 km, od Tychowa Starego do Starachowic. Ten etap prac sfinansowany zostanie z budżetu województwa. Drugi etap to sama obwodnica, która biegła będzie przez obecne tereny leśne, łąki, nad nieużytkowanym torowiskiem i rzeką Kamienną, w kierunku planowanej obwodnicy Wąchocka. Ten odcinek ma mieć 4 kilometry, w jego zakresie znajdzie się m.in. wsparta na trzynastu filarach imponująca estakada nad korytem rzeki o długości prawie 700 metrów i rondo turbinowe, umożliwiające zjazd do strzelnicy i terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Myślę, że będzie to jedna z najbardziej imponujących estakad w Polsce – poinformował marszałek Andrzej Bętkowski.