Zależy nam, aby reklamy, które są mocno zniszczone i przestały spełniać swoją funkcję zniknęły z terenu miasta, a te które będą się pojawiać zostały umieszczone w miejscach do tego przeznaczonych, były estetyczne, wykonane z materiałów trwałych i zgodnie z wymogami określonymi w projekcie uchwały.Prosimy właścicieli nieruchomości, na których zainstalowane są tablice i urządzenia reklamowe o dostosowanie ich do zapisów uchwały, bądź usunięcie - informuje Gmina Starachowice.
Dotychczas kwestia ta nie była uregulowana w naszym mieście. Przestrzeń publiczna jest szpecona przez reklamy nieestetyczne, niedostosowane gabarytami do otoczenia, stylu i kolorystyki budynków. Są one nacechowane przypadkowością, brakiem estetyki i niejasnością. Wszystko to skutkuje chaosem i niską jakością przestrzeni miejskiej. Uchwała ta jest realnym narzędziem do kształtowania estetyki przestrzeni publicznej oraz wpłynie na wizerunek miasta.
Zgodnie z uchwałą miasto podzielone zostało na dwie strefy: strefę A, w której znajdują się:
- Rynek wraz z przyległymi ulicami,
- Szlakowisko i Park Miejski,
- teren wokół zbiorników wodnych „Lubianka” i „Pasternik”,
- tereny Wielkiego Pieca,
- tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica;
Oraz strefę B – którą stanowi pozostała część miasta.Sprawdzamy w takim razie czego od stycznia nie będzie można robić w strefie A:
Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu „menu” bądź typu „potykacze” (tzw koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej.
Regulacje dotyczą również strefy B. Tutaj będzie obowiązywał zakaz umieszczania banerów na płotach ale to nie wszystko :
W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.:
- ogrodzeniach,
- terenach cmentarzy,
- mostach i wiaduktach,
- drzewach i w zasięgu ich koron,
- budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy.
Okres dostosowania istniejących tablic i urządzeń reklamowych, zgodnie z zapisami uchwały, określony został na 12 miesięcy od daty jej wejścia w życie, tj. do 6 stycznia 2021 roku. Mając na względzie poprawę estetyki miasta prosimy już teraz właścicieli nieruchomości, na których zainstalowane są tablice i urządzenia reklamowe o dostosowanie ich do zapisów uchwały, bądź ich usunięcie - informuje Szymon Jarosz kierownik Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego.
Teraz informujemy o terminie wejścia w życie uchwały krajobrazowej za pośrednictwem mediów, natomiast przed samym 6 stycznia będziemy wysyłali informacje do osób, które są zainteresowane, a później będziemy już karać w styczniu jeżeli ktoś do tych zapisów się nie dostosuje - mówił dziś prezydent Marek Materek.