Budowa wiaduktu w Starachowicach Dolnych
Do tej pory wykonano m.in. fundamenty pali pod podpory wiaduktu wraz niezbędnymi próbnymi obciążeniami. Widać już także powstające zbrojenie filarów wiaduktu. Ponadto, wykonano podbudowę przebiegu nowego śladu ulicy Hutniczej wraz z nowym uzbrojeniem terenu w sieć gazową, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej oraz telekomunikacyjną i elektroenergetyczną. Podczas prac ziemnym odkryto bardzo duże ilości szeregu elementów uzbrojenia terenu, które były niezinwentaryzowane, a które wymagają zabezpieczenia lub przebudowy.
Trwają analizy techniczne
Inwestycja prowadzona jest na terenie poprzemysłowym, gdzie od początku XIX w. funkcjonowały zakłady przemysłowe i wywożono szlakę wielkopiecową, co przekłada się na jego stabilność. Posadowienia nasypu drogi na takim gruncie może grozić niekontrolowanym osiadaniem podłoża pod wpływem ciężaru. Dlatego już na etapie projektu budowlanego opracowana została dokumentacja i wykonano odwierty geologiczne. Z uwagi niedostępność terenu na etapie projektowania, w specyfikacji zawarte zostały zapisy wskazujące na potencjalną możliwość wystąpienia tam podłoża o niższej nośności i zalecono wykonanie dodatkowych odwiertów przez Wykonawcę.
Wykonawca wykonał dodatkowe 42 odwierty, z których wynika że grunt po południowej stronie inwestycji, w bezpośrednim sąsiedztwie koryta rzeki Kamiennej na głębokości do 7 m, jest materiałem poprzemysłowym, który należy dodatkowo wzmocnić lub wymienić by móc na nim posadowić obiekt. W ramach wzmocnienia gruntu rozważano kilka rozwiązań, które można tam zastosować. Dopiero po zatwierdzeniu wybranego rozwiązania i zakończeniu analiz technicznych i cenowych, podjęte zostaną negocjacje. Sytuacja ta nie wpływa na chwilę obecną na harmonogram realizowanych prac. Wszyscy musimy mieć świadomość, że budowa wiaduktu jest ogromną i bardzo skomplikowaną, pod każdym względem, inwestycją. Od samego początku liczyliśmy się z tym i otwarcie informowaliśmy o możliwości pojawienia się wielu elementów, których nie sposób było przewidzieć przed rozpoczęciem prac ziemnych. Nie mniej jednak dokładamy wszelkich starań, aby nie wpłynęły one na przebieg całości robót - informuje Starostwo Powiatowe.
Budowa wiaduktu będzie kosztowała ponad 70 milionów złotych. Zdecydowana większość tej kwoty pochodzi z programu Polski Ład. Zgodnie z planem, wiadukt ma być oddany do użytku w pierwszym kwartale 2025 roku. Wiadukt ma mieć około 350 metrów długości i przebiegać nad linią kolejową nr 25, łącząc ulicę Radomską z drogą krajową nr 42. Przebudowana zostanie także część sąsiadujących ulic i powstanie nowe rondo u zbiegu: Piłsudskiego, Radomskiej i Hutniczej.
Źródło: Powiat Starachowicki
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia? Nagrałeś interesujący materiał? Podziel się z nami, a my zapewnimy Ci anonimowość. Pisz [email protected] lub prześlij wiadomość Messengerem. Polub nasz fanpage ESKA Starachowice News na Facebooku! Znajdziesz tam najświeższe informacje z Twojego miasta i okolicy