Wiadukt w Starachowicach Zachodnich to największe marzenie wszystkich kierowców poruszających się ulicami miasta. Zamknięty przejazd kolejowy powoduje, że korki sięgają prawie kilometra, a przejazd wydłuża się nawet o kilkadziesiąt minut. Jedyne rozwiązanie tego problemu, to budowa wiaduktu nad torami i rzeką Kamienną. Starania o inwestycję trwały od lat, jednak największą przeszkodą były finanse.
W 2020 r. Powiat przystąpił do finalizacji projektu budowlanego, wyłoniliśmy wykonawcę tego opracowania. Dzisiaj dysponujemy już kompletnym projektem budowlanym i zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej – mówi Andrzej Klimczak - dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Starachowicach.
Po pozyskaniu dofinansowania z rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 30 mln zł, udało się dopiąć montaż finansowy, który umożliwił uruchomienie postępowania przetargowego. Powiat wyłoży z własnego budżetu 14 mln zł, a Gmina Starachowice – 11 mln zł.
Bardzo się cieszę z ogłoszenia przetargu, gdyż jest to najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa w powiecie starachowickim. Jej realizacji pozwoli na rozładowanie korków w Starachowicach. Będzie też doskonałym uzupełnieniem węzła drogowego Starachowic i Wąchocka w całym systemie powstających właśnie obwodnic – uważa starosta Piotr Ambroszczyk.
Inwestycja obejmie łącznie 1800 m dróg, w tym 350 m obiektu mostowego nad linią kolejową nr 25. Duża część robót związana jest z rozbudową i przebudową infrastruktury podziemnej. Chodzi tu głównie o kanalizację deszczową, z którą są dzisiaj duże problemy. Dzięki budowie wiaduktu zniknie też problem podtopień w tej części miasta.
Na pewno nie będzie to tania i łatwa inwestycja, choćby ze względów technologicznych – ocenia dyrektor Andrzej Klimczak. - Sam wiadukt będzie w konstrukcji łukowej. Będzie to pierwszy tego rodzaju obiekt w okolicy. Przejście nad linią kolejową jest również bardzo skomplikowane, wymaga wielu uzgodnień, współpracy z PKP, a także miastem, z którym jesteśmy w stałym kontakcie.
Jak będzie przebiegać wiadukt?
Wiadukt przebiegać będzie nad torami kolejowymi, łącząc ul. Radomską w Starachowicach z drogą krajową nr. 42. Obecne rondo u zbiegu ulic: Piłsudskiego, Radomskiej i Hutniczej zostanie rozbudowane i przesunięte w stronę zachodnią, stając się rondem turbinowym. To właśnie z ronda kierowcy będą mogli wjechać na wiadukt o łącznej długości ok. 350 m ze zjazdem w ulicę Kanałową, a następnie w ul. Radomską i DK 42. Na wiadukcie zostanie wykonana cała infrastruktura techniczna czyli jezdnia, chodnik i ścieżka rowerowa.
Polub nasz fanpage ESKA Starachowice News na Facebooku! Znajdziesz tam najświeższe informacje z Twojego miasta i okolicy